Serwis informacyjny

Atomflot zamówił dwa kolejne lodołamacze jądrowe

Data dodania: niedziela, 11 sierpnia 2019, autor: nuclear.pl

Zwycięzcą ogłoszonego pod koniec lipca br. przetargu na budowę czwartego i piątego lodołamacza napędzie jądrowym według projektu 22220 została Stocznia Bałtycka z Sankt Petersburga. Cena kontraktowa wynosi 100,1 miliarda rubli. Oprócz Stoczni Bałtyckiej, która obecnie buduje trzy lodołamacze do tego projektu, o zamówienie mogły się ubiegać również inne stocznie.

Lodołamacz arktyczny o napędzie jądrowym według projektu 222200 Iceberb, Kolaż: <a href=http://polish.ruvr.ru>Głos Rosji</a>
Lodołamacz arktyczny o napędzie jądrowym według projektu 222200 Iceberb, Kolaż: Głos Rosji

Oferta Stoczni Bałtyckiej była jedyną która wpłynęła w przetargu. Umowa na budowę lodołamaczy po raz pierwszy zostanie zawarta w ramach programu finansowania mieszanego – ROSATOM oraz banki komercyjne przeznaczą większość środków.

Statek zostanie zbudowany zgodnie z projektem technicznym uniwersalnego lodołamacza o napędzie jądrowym 22220 (opracowanego przez Centrum Projektowe Iceberg) i będzie wyposażony w dwa reaktory RITM-200. Maksymalna grubość kruszonej pokrywy lodu wynosi 3 m. Zgodnie z warunkami zakupu, czwarty lodołamacz musi zostać dostarczony do klienta przed 20 grudnia 2024 roku, piąty - do 20 grudnia 2026 roku.

Po raz pierwszy umowa w sprawie budowy lodołamaczy atomowych zostanie zawarta w ramach mieszanego programu finansowania: 45 miliardów rubli zostanie przeznaczonych z budżetu federalnego, a pozostałe 55 miliardów rubli zostanie sfinansowane przez ROSATOM i banki komercyjne. Poprzednie lodołamacze projektu 22220 - Arktyka, Syberia i Ural - powstają kosztem budżetu Rosji. Stocznia Bałtycka planuje oddać statki w 2020, 2021 i 2022 roku. - Praca nie jest łatwa. Stocznie przywracają wiele kompetencji na nowo. Przez prawie dziesięciolecie takich prac nie prowadzono, dlatego zarówno infrastruktura techniczna, jak i kompetencje ludzi wymagały dodatkowej pracy - zauważył szef ROSATOM Aleksiej Lichaczew.

W maju 2019 roku, podczas wodowania lodołamacza Ural, dyrektor generalny stoczni bałtyckiej Aleksiej Kadiłow powiedział, że stocznia już przywróciła kompetencje związane z budową nawodnych statków jądrowych. Jednocześnie wicepremier Rosji ds. przemysłu obronnego Jurij Borysow powiedział, że w Stoczni Bałtyckiej planowana jest budowa kolejnych dwóch lodołamaczy tej serii.

23 lipca br. gazeta Kommersant poinformowała, że nie tylko Stocznia Bałtycka planuje złożyć ofertę na budowę czwartego i piątego lodołamacza, ale także Stocznia Gwiazda (ros. Звезда), zarządzana przez konsorcjum Rosnieft i Gazprombank, a także kerczeńska stocznia Zalew (ros. Залив).

W stoczni Gwiazda powstaje już lodołamacz serii Lider. Ten statek posiadający dwa razy większą moc niż obecnie budowane lodołamacze, będzie wyposażony w reaktor RITM-400 i będzie w stanie kruszyć lód o grubości większej niż 4 m. Planowane jest zbudowanie trzech lodołamaczy tego projektu.


Podziel się z innymi


Komentarze